Receptet :) -dock utan bild...

Som sagt, ett lite töntigt namn på maträtten, men det är såå gott och enkelt! Rekommenderas verkligen!
Själv hade jag blomkålsris till, men resten av familjen åt vanligt ris :)

**På begäran berättar jag vad blomkålsris är :) Det är alltså inte alls ris, utan färsk, riven blomkål (Riv på grövsta sidan på rivjärnet) som man lägger ner i kokande vatten och kokar ca 1 minut, krydda med salt och ev lite peppar, och tillsätt en liten klick smör om du vill :) Gott enligt mej, särskilt till smakrik mat! Smakar knappt som blomkål!


Köttfärsrätt Hawaii

400 g nötfärs (max 10%)
2 gula lökar
1 tsk olja
1½ tsk salt
2 tsk curry
½ tsk ingefära
1 msk soja
2 krm svartpeppar
1 msk vetemjöl
1 dl ananasjuice från burk
2 tsk senap
1 dl matlagningsgrädde
2 msk jordnötter
4 ringar ananas
1 dl riven ost
cocktailtomater

Finhacka löken och bryn den och färsen i oljan.
Rör hela tiden.
Krydda och tillsätt mjölet och rör om väl.
Späd med ananasspadet och rör ner senap.
Låt det hela sjuda upp.
Bred ut färsen i en smord ugnsform och häll på grädden och strö över jordnötterna.
Garnera med ananas och riven ost.
Gratinera i 175 grader i 10-15 minuter.
Cocktailtomaterna kan man antingen lägga på i ananasringarnas hål före osten, eller lägga dit dem efter gratineringen, eller helt enkelt bara servera dem till!
Servera med ris och sallad.


/M

Kommentarer
Postat av: Tessan

Låter gott! Dock är jag inte så förtjust i ananas som det så fint heter. Men jag blev nyfiken på blomkålsris. Det har ja aldrig hört förut. Vad är det? Blomkålspuré gör ja ofta, men ris??



Ha det!

2011-02-10 @ 20:30:02
URL: http://tiratora.bloggplatsen.se
Postat av: M

Nu finns en liten förklaring i inlägget :) Och annanasringarna kan man hoppa över, men ananas juicen behövs nog ändå i köttfärsen... fast den smakar inte ananas iallafall!

2011-02-10 @ 20:43:12
Postat av: Tessan

Aha, smart!

Det gillas. Det ska ja testa. Jag saknar ris ibland. Som tex imorgon då jag ska göra kycklinggryta och tyckte det var synd att ja inte kunde äta ris till. Super! Och jättetack :)

2011-02-11 @ 15:13:34
URL: http://tiratora.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0